Service & værtskab

"slå gnister" på afstand

Christina Torp, freelance konsulent og rådgiver indenfor hotelbranchen 

https://www.linkedin.com/in/christinatorp/

Tjekliste Hospitalitybranchen ”Post Corona”

Service

  • Ny SOP for hvordan vi modtager, hilser og servicerer gæsterne under trygge vilkår
  • Vurder om tiden er kommet for at åbne op for online check ind og ud
  • Bliver der øget behov for room service og minibar som er modsatrettet den tendens vi ellers har set?
  • Hvor dannes der kø og flaskehalse der udgør risici, hvordan mindskes de?  

Rengøring & Hygiejne

  • Nye standarder for niveau og hyppighed af rengøringen
  • Overvej om standarderne kan gøres til et salgsparameter
  • Tilkøbsmuligheder indenfor rengøring og hygiejne?
  • Håndsprit skal tænkes ind i de fremtidige amenities
  • I stedet for miljøhensynet med dispensere, skal vi så tilbage til små engangsflasker af hygiejnehensyn, en til hver gæst?
  • Skal hygiejnetiltag være tydeligt beskrevet og synligt for gæsterne? F.eks. skal tjenere spritte hænder i gæsternes påsyn?
  • Hvilke løse genstande på værelser eller til udlån i receptionen udgør en smittefare?

HR

  • Personalehåndbog opdateres, bla. Omkring håndtering af sygdom, hjemmearbejde, omgangsformer og personlig hygiejne
  • Overvej nye arbejdsgange og arbejdsfordelinger nu hvor alle ”vi plejer-rutiner” er brudt ned
  • Overvej om tryghed i ansættelsen og sikkerhed på jobbet skal vægtes mere i rekrutteringen
  • Overvej om der potentielt bliver ledige medarbejdere andre steder, til nogen af de stillinger, der historisk har været vanskeligt at besætte
  • Vurder om dine medarbejderes behov har ændret sig, f.eks. omkring tryghed, sociale aktiviteter og fremtidigt udviklingspotentiale, feks. ved at fremrykke MUS samtaler

F&B

  • Skal der findes en erstatning for den traditionelle buffet?
  • Vurdere om take-away fremover skal være et supplement til den eksisterende restaurationsomsætning
  • Skal restauranten møbleres anderledes og hvad bliver den fremtidige kapacitet?

Møde & Konferencemarkedet

  • Hvad er kapaciteten i jeres lokaler nu?
  • Er jeres lokaler gearet til at der måske fremover kommer færre af de store møder og flere af de små?
  • Er teknikken i jeres hus klar til den store gruppe af mødeledere der har øjnene op for de virtuelle møders muligheder, og ønsker at inddrage dette i det fysiske møde?
  • Kan vi imødekomme frygten for at samles i større forsamlinger?
  • Skal kunden betale ekstra for at få et dobbelt så stort lokale for at få mere afstand?
  • Ny og øget vejledning til vores mødebookere i hvordan afholdes sikre møder? Ny opsætning af bookingsystem

Pris & Produktmix

  • Vurdèr om tidligere opsamlet data i revenueafdelingen kan benyttes, eller er der helt nye markedsvilkår nu?
  • Skal prispolitikken ændres? Hæve eller sænke priserne?
  • Er der produkter der helt skal opgives for en periode?
  • Giver ændringerne i målgrupper anledning til at tilbyde ændrede ydelser?
  • Giver ønsker om tryghed nye produktmuligheder, f.eks. hotelværelser der har været i ”karantæne” i 72 timer?

Målgrupper

  • Overvej om tidligere fravalgte målgrupper, skal tilvælges, som erstatning for dem vi helt eller periodevist mister
  • Vurdér om dine tidligere målgrupper forventes at ændre adfærd i forhold til bestilling, afbestilling, krav til opholdet eller valg af salgskanaler
  • Giver det mening at ændre målgrupper for en periode? F.eks. indtil grænserne er åbne igen?

Salg & Markedsføring

  • Gennemgå allerede købt annoncering, er der noget der skal ændres?
  • Hvordan skal ændringer i pris, produktmix og målgrupper afspejles i den fremtidige markedsføring?
  • Skal marketingbudgettet øges eller mindskes?
  • Skal din branding på den lange bane fortsætte uændret?
  • Er der særlige tilbud, tiltag eller målgrupper der skal have en øget del af markedsføringsbudgettet i en periode?
  • Er hjemmesiden helt opdateret i forhold til de gældende forhold?
  • Har I holdt gang i aktiviteten på jeres SoMe platforme? Og hvad skal der ske under genåbningen?
  • Giver det mening at udbyde færre værelser via OTA’erne i den periode hvor de udenlandske overnatninger er så få?
  • Kan egen/fælles fokus på direkte booking i markedsføringen rokke ved OTA’ernes magtposition?

Jura

  • Vurder om afbestillingsreglerne fremover skal sikre jer bedre eller være et konkurrenceparameter i forhold til at få flere bookinger
  • Er afbestillingsregler synlige på hjemmeside, bekræftelser og onlinebooking?
  • Gennemgå alle leverandøraftalerne. Er der serviceaftaler hvor I ikke har modtaget ydelsen i en periode, kan der kompenseres herfor senere?
  • Gennemgå ordrebogen, kan det lovede afvikles, ændres eller flyttes?

 

 

FUGL LEONHARDT
Charlottenlund Stationsplads 2
2920 Charlottenlund
Tlf.: (+45) 77 33 00 00
Powered by Emply