Service & værtskab

"slå gnister" med afstand

Rudi Tuv, HR Business Partner Denmark – Radisson Hotel Group

It's a people's business!        

Den situation der opstod i kølvandet af Covid-19 er for hotel-og restaurationsbranchen uden fortilfælde. Ikke før har branchen oplevet så dramatisk en omvæltning, hvor mange aktører desværre har måttet opleve at se sit forretningsgrundlag forsvinde, og det tilnærmet over natten. Dertil kom en efterfølgende og vedvarende lammelse af branchen hvilken har truet mange virksomheder på sin eksistens. Vi er i ”the people business” – det ligger ikke i vores natur ikke at kunne byde gæster velkommen fra fjern og nær. Ordet ”disruption” har for vores branche fået en helt ny dimension og betydning efter den her periode.

I disse dage skrives der generelt meget om ledelse, herunder ledelse i krisetid.

A person wearing a suit and tie smiling at the camera

Description automatically generated

 

Efter min mening differentierer som sådan ikke god ledelse i krisetid, sig fra god ledelse under mere ordinære forhold. En af grundstenene og kendetegnene ved god ledelse er at kunne mestre agil ledelse, altså evnen til hurtigt at kunne justere din indsats, ledelse, organisation og ageren, efter den konkrete situation du befinder dig i. Netop det synes jeg i øvrigt at mange i vores branche generelt er gode til – vi er vandt til at navigere i en verden der kræver hurtige omstillinger.

Hvis jeg skulle give nogle konkrete bud og anbefalinger til branchens ledere her under ”Coronatid”, så ville det være de følgende:

  • Du kan ikke kommunikere nok. Selv om du måske ikke har nyt at fortælle så er en jævnlig ”check-in” med hvert team og/eller den enkelte medarbejder altafgørende for såvel tilhørighedsfølelsen som tryghedsfølelsen. Derudover vil det bidrage til at opretholde engagementet. I disse tider er, og har mange, af branchens medarbejdere været hjemsendt på lønkompensationsordning. Flere af disse vil potentielt sidde med spørgsmål såsom ”hvad nu?”, ”er jeg overflødig?”, ”hvorfor blev jeg valgt?” Ligeledes kan det føles uvant og mærkeligt at være den/de medarbejdere som skal arbejde imedens de øvrige er hjemsendte.

Vær tydelig omkring hvad virksomhedens plan og handlinger er og hvordan I som team sammen skal navigere igennem det ukendte.

  • Vær ærlig og transparent. Præmissen nu er desværre at ingen med sikkerhed kan sige hvordan branchen påvirkes i det lange løb. Italesæt de udfordringer og bekymringer der måtte være. Fokusér på de kendte faktorer – undgå spekulationer.
  • Værn om virksomhedens værdier. Det er i krisetid virksomhedens sande værdier virkelig kommer til udtryk. Handler alle i organisationen efter de værdier virksomheden har sat og ønsker? Hvis ikke bør du foretage et servicetjek af kulturen.
  • Prioritér. At kunne prioritere er en egenskab enhver leder bør mestre (og ikke kun under Corona), men som desværre også for mange tager tid at lære. Ultimativt handler en leders rolle om at skabe fremdrift. Min anbefaling er stille sig selv spørgsmålet: Det jeg gør lige nu, skaber det værdi for virksomheden? Hvis svaret er nej, så bør du hellere fokusere på en anden opgave.
  • Undervurder ikke værdien af fysisk træning. En af mine gode venner i London har forsket i toplederes sundhed. En af de vigtige delkonklusioner i hans forskning er at det at være en succesfuld topleder tilnærmet kræver en topatlets sundhedsniveau! Fysisk aktivitet er med til at skabe den ro og det fokus som du skal bruge for at kunne løfte og løse dine lederopgaver, samt skabe den nødvendige energi og overskud.
  • Vær autentisk. Din lederstil er det kun dig der har. Vær trofast med hvem du er som leder, men husk at søge sparring og udvikling. En af de bedste investeringer du som leder kan foretage dig, er at engagere en coach der kan bidrage til at udfordre dig og få sat dine dilemmaer i perspektiv.  
  • Kig fremad. Det er vigtigt at agere efter de nuværende omstændigheder, men glem ikke helikopterperspektivet. Hvor er min virksomhed på vej? Hvordan forventes situationen at være 6 og 12 måneder frem i tid? Hvordan kan jeg tilpasse min forretning? Hvilke muligheder kan vi gribe? Hvordan kan vi forny os selv?

Med venlig hilsen,

Rudi Tuv

HR Business Partner Denmark

rudi.tuv@radissonhotels.com

 

OM RADISSON HOTEL GROUP Radisson Hotel Group er en af verdens største hotelkoncerner med syv unikke hotelbrands og mere end 1400 hoteller i 120 lande. Under Radisson Hotel Group hører Radisson Collection, Radisson Blu, Radisson, Radisson RED, Park Plaza, Park Inn by Radisson samt Country Inn & Suites by Radisson.

Radisson Hotel Group har mere end 100.000 medarbejdere verden over.

FUGL LEONHARDT
Charlottenlund Stationsplads 2
2920 Charlottenlund
Tlf.: (+45) 77 33 00 00
Powered by Emply